۱۳۸۸ اسفند ۱۳, پنجشنبه

اشتباهات متداول

ما معمولاً گمان می کنیم که سگ و گربه و سایر حیوانات می تونن از تمام مواد غذایی و داروهای متداولی که برای ما مفید و یا بی خطر هستند استفاده کنند. به همین دلیل امروز دو مورد رو که مسمومیت ناشی از اون در سگ و گربه خیلی متداول هست رو نوشتم:

اولین و مهمترین مورد مصرف داروهای ضد درد در سگ و گربه هست.

داروهای ضد درد و تب بر متداول و همینطور ضد التهاب های متداول برای ما مثل اسامینوفن، ایبوبروفن، آسپرین و انواع کورتون ها می تونن به راحتی منجر به مسمومیت سگ و گربه بشن. این مساله چند علت داره. سگ و گربه هر کدوم نوعی از آنزیم رو ندارن که باعث حساسیت اونها به این دارو ها میشه. برای مثال سگ به مصرف استامینوفن و گربه به مصرف استامینوفن و آسپرین به شدت حساسه. خوردن یک قرص استامینوفن می تونه منجر به مرگ گربه بشه و در سگ بسته به جثه اش می تونه باعث خونریزی از دستگاه گوارش بشه.همینطور مصرف کورتون های خوراکی به مدت طولانی (بیش از 3 روز) و خودسرانه می تونه به خونریزی از دستگاه گوارش به ویژه در سگ بشه. در صورتی که حیوان خانگی شما از درد رنج می بره یا تب داره بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنید و از مصرف خودسرانه هر نوع دارو (حتی پماد های ضد درد) پرهیز کنید.

درمین مورد شکلات های کاکائویی و چای هست که نه تنها برای ما ضرر نداره بلکه دانشمندان هر روز فوایدی هم در موردشون کشف می کنن. ولی سگ ها به ویژه به دلیل نداشتن نوعی آنزیم قادر به تغییر نوعی ماده که در چای و کاکائو وجود داره نیستند و خوردن اون باعث ایجاد مسمومیت در آنها می شه. اگر دوست دارید سگتون رو مورد تشویق قرار بدید می تونید از شکلات های مخصوص سگ استفاده کنید. و مهمه که بدونید سگ و گربه همیشه نمی تونن تشخیص بدن چه چیزی براشون مضره و نباید بخورند و ممکنه حتی خیلی هم به خوردن شکلات کاکائوئی علاقمند باشن.

اگه سوالی در این زمینه دارید و یمی خواهید در این زمینه بیشتر بدونید برام پیام بگذارید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر